יום ראשון, 10 באפריל 2016

לראות, לשמוע, לעשות

קיימות הרבה דרכים לרכוש השכלה. יש את אלו שאוהבים להשתתף בשיעורים והרצאות, יש את אלו שמעדיפים להקשיב מבלי לדבר, יש את אלו שמעדיפים לקרוא בשקט ואחרים מעדיפים לעשות ולהיות פעילים ומעורבים.
לפי פירמידת הלמידה אשר מציגה את אפקטיביות הטמעת חומר הלמידה, השלב האפקטיבי ביותר הוא השלב בו אנחנו, הלומדים פעילים, עושים, עובדים ומתנסים ואילו השלב שהכי פחות אפקטיבי הוא כאשר אנחנו פאסיבים ומעדיפים לקרוא. באמצע כמובן ישנם שלבים רבים, כפי שציין הפסיכולוג קורט ז. לווין בפירמידה שפרסם- פירמידת למידה פעילה והקשרי זיכרון:



לפי פירמידה זו הלמידה שלנו מחולקת לשני חלקים: האקטיבי והפאסיבי. ניתן לראות בבירור שכאשר אנחנו אקטיבים - כשאנחנו עושים משהו, חווים את הלמידה, מתנסים, משתתפים בדיונים , אנחנו לומדים טוב יותר, מטמיעים טוב יותר את מה שנלמד וזוכרים טוב יותר. לעומת זאת כאשר אנחנו פאסיבים - כשאנחנו שומעים וצופים (למשל רואים טלוויזיה, מסתכלים על מוצג במקומו המקורי), כשאנחנו מסתכלים על תמונות, כשאנחנו שומעים מילים וכמובן כשאנחנו קוראים, הלמידה פחות אפקטיבית.
כמו כן מצויין בפירמידה כמה אחוזים אנחנו זוכרים לאחר שבועיים בכל אחד משלבי הפירמידה וכך ניתן להסיק שכאשר אנחנו לומדים תוך כדי עשייה נזכור כ90% ממה שלמדנו, לעומת זאת בלמידה באמצעות קריאה, לאחר שבועיים נזכור כ-10% בלבד מהחומר הנלמד.
יש לציין שהפירמידה הזו לא מבוססת מחקרית לא מתייחסים למספרים כמדויקים (טוענים שמקורותיו של המחקר שבוצע ב1960 אבדו).
כשאני מנחה קבוצות אני דואגת לכך שהמשתתפים יהיו אקטיביים וילמדו באמצעות עשייה. בשאר הזמן הסדנה מנוהלת כדיון פתוח ולא כהרצאה פרונטלית. כנראה שלא סתם... זה עובד.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה