יום ראשון, 6 בנובמבר 2016

כוחו של המנחה

הרבה אלמנטים הופכים הנחיה למוצלחת ומועילה- החל מהמיקום, היום, והשעה ועד למשתתפים עצמם– מאפייניהם, סגנון התנהלותם והאינטראקציות הפנימיות בקבוצה. לא פחות חשוב מאלו הוא המנחה עצמו –  סגנון התנהלותו וצורת ההנחיה שלו ישפיעו רבות על הקבוצה והתהליכים הפנימיים בתוכה.
למנחה ישנו מעמד מיוחד, הוא אינו לוקח חלק שווה בהתנהלות הקבוצתית, עצם תפקידו מקנה לו כוח וסמכות על המתרחש בקבוצה כאשר החברים בה הם אלה שמינו אותו כמנחה, בין אם הם מינו אותו הלכה למעשה ובחרו אותו כמנחה שלהם ובין אם הוא "נכפה" עליהם. כוחו נובע מהשפעתו הישירה על חברי הקבוצה ומהיכולת שלו להשפיע על הסיטואציות השונות. בעמדה כזו טמון כוח אדיר היכול ליצור אך עלול גם להרוס ועל כן על המנחה מוטלת אחריות כבדה לנווט את הקבוצה למקום הנכון בדרך הטובה ביותר שניתן תוך כדי התמודדות עם אתגרים לא קלים ולעיתים אפילו בלתי צפויים. כאשר הוא צולח אתגרים אלו הוא רוכש את אמון הקבוצה שיצליח לעשות זאת גם בהמשך והם מאפשרים לעצמם להיעזר בו ולהיות מובלים על ידו.
קיים עיסוק נרחב בנושא כוחו של המנחה, כאשר אנו כמנחים מעבדים אותו כמו שצריך ומתמודדים איתו אנו מצליחים להימנע מתפיסות מוטעות בנושא. אחד התהליכים החשובים בתהליך ההנחיה הוא להיות קשוב לקבוצה ולצרכיה, לעיתים המטרות הסופיות אליהן שאף ישתנו בתהליך עקב הצרכים השונים של הקבוצה או בגלל תהליכים פנימיים שיתחוללו בה. מנחה טוב צריך להיות רגיש לניואנסים וקשוב לשיח הגלוי והסמוי בכדי להצליח לייצר הנחיה טובה דיה – הנחיה גמישה המתאימה  לצרכי הקבוצה. כוחו של המנחה יכול להיחלש בתהליך ההנחיה עקב חוסר תשומת לב לצרכי הקבוצה או בעקבות כישלון ניווט התהליכים ופגיעה באמון הקבוצה.
לכן בבואנו להנחיה חשוב מאוד להכיר לעומק את התוכן, המטרות והפעילויות כדי שעיקר תשומת הלב תוכל להיות מרוכזת לטובת הקשב לקבוצה וראיית התהליכים הפנימיים, הגלויים והסמויים מהעין, המתרחשים בה. רק באמצעות הראיה הכוללת של הקבוצה ושל התהליך המנחה יוכל לנווט את התהליך הנכון עבור הקבוצה. אין אמת אחת עמה מגיע המנחה, לכל קבוצה יש את הייחוד שלה ואת מרקם היחסים המאפיינים אותה ועל המנחה להיות מספיק פתוח, גמיש מחשבתית וקשוב בכדי לראות זאת ולהתנהל מתוך המציאות בפועל.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה