יום חמישי, 17 בנובמבר 2016

עבודה באינטימיות קבוצתית

מאמר שלי שפורסם באתר "מעגל תנופה".
תחום מקצועות הטיפול מתרחב וכיום אנו רואים יותר ויותר פתרונות טיפוליים בתחום הרגשי, הזוגי, המשפחתי, האימון האישי, ההעצמה, האמנות ועוד. כל אחד מהטיפולים מציע תהליך והוא לרוב נתפס כאישי ופרטני בלבד, אך שינוי קטן בדרך החשיבה של המטפל יכול להביא לתועלות רבות ללקוחותיו. בדרך זו, ניתן להציע תהליך מתקדם הכולל עבודה אישית וקבוצתית כאחד ולהגיע לתוצאות טובות, ממוקדות ויעילות יותר בזמן קצר. הכירו את מעלותיה של העבודה באינטימיות קבוצתית.
מה יש בה, בדינמיקה הקבוצתית, שכל כך מעצימה את ההצלחה? לשיטה זו אין ספור יתרונות מוכחים הפועלים בכל יום בכל ארגון, החל מסיעור מוחות מפרה, דרך ייעול תהליך קבלת ההחלטות, יצירת מחויבות ועד למציאת פתרונות עסקיים ושיווקיים יצירתיים. אך מי אמר שרק בארגונים ובעסקים אפשר ליהנות מפירותיה?
תהליכים המתרחשים בעקבות עבודה קבוצתית, מניעים להצלחה, מעודדים למוטיבציה גבוהה ובהרבה מקרים מובילים לתוצאות מהירות יותר. מעבר לכך מעניקה העבודה הקבוצתית ידע וכוח אמיתי, ומציבה מראה אנושית בפני כל אחד מהמשתתפים דרכה הם רואים עולמות חדשים ומכירים דרכים מגוונות לפתרון. כן, אותו כוח גדול הטמון בקבוצה מעניק יתרונות חשובים ברמה האישית ותורם להתפתחות ולעוצמה:
ביטחון
קבוצה אינטימית מהווה עבור משתתפיה מקום מוגן ובטוח בו אפשר להשתחרר, לתת דרור למחשבות ולרעיונות, להתייעץ, להקשיב, לבטא רגשות או פחדים ועוד. עד מהרה האינטימיות הנוצרת בקבוצה מעניקה למשתתף ביטחון גדול יותר לשתף בתחושות, לבטא מחשבות או ללמוד מהאחר, ללא חשש.
עזרה הדדית
הקבוצה המתגבשת הופכת לכח סיוע ועזרה הדדית, בין הקבוצה לחבריה וגם בין בודדים בקבוצה. ההקשבה והרצון לעזור מאפשרת לפרט בקבוצה בתהליך קבלת החלטות, ביצירת שינוי ובפיתוח חשיבה. הניסיון שכל אחד מהמשתתפים מביא איתו מאפשר לא רק לפרט להרוויח, אלא כל חברי הקבוצה מרוויחים זה מזה.
מחויבות
אפשר להודות בפה מלא – תהליך של שינוי לוקח זמן, הוא מפחיד ולרוב האנשים קשה להתחייב כלפיו. הדינמיקה הקבוצתית מאפשרת לפרט לקבל החלטות באופן מהיר יותר ומעבר לכך, מציבה בפניו יעדים ומחויבות. הפרט, שרואה כיצד אנשים אחרים בקבוצה מציבים מטרות וקובעים יעדי ביצוע, רוצה להיות חלק מכך וקיים סיכוי גדול שהוא יצליח ליישם את מטרותיו מהר יותר.
ידע
למעשה, כל אחד מחברי הקבוצה מביא איתו "אוצר" – שק של ידע, תכונות אופי, רעיונות, עוצמות, תחושות, התלהבות, יצירתיות. אותו אוצר בעצם משמש את חברי הקבוצה ומעניק להם הזדמנויות חדשות וכיווני מחשבה שלבד לא יכלו לקבל ביטוי. חוויית ההיכרות שמעמיקה תוך כדי העבודה הקבוצתית, מהווה מנוע צמיחה חשוב לפרט בקבוצה ומאפשרת לו לעשות שינוי ולראות זוויות חדשות.
ליווי והכוונה
עם כל חשיבותה של הקבוצה, היא לא יכולה להתקיים ללא מנחה שמוביל את התהליכים ומכוון את הדרך. תפקידו של המנחה הוא מרכזי וחשוב בתהליך והוא נועד למקד את המטרות שלשמן התכנסה הקבוצה, לייצר שיח ולנהל אותו כך שיענה על הדרישות של חברי הקבוצה כולם. מעבר לכך, דמותו של המנחה חשובה לא פחות, הוא צריך להיות קשוב ומכיל, בעל ידע מקצועי, אמין ונעים, כך שיוכל להתחבר לכל גווני האנשים בקבוצה ולאפשר להם לבטוח בו.
להשיג מטרות בזמן קצר
העולם מתנהל בדינאמיות גבוהה, לרוב האנשים אין זמן לתהליכים ארוכי טווח ולעבודה פרטנית. עבודה פרטנית או ליווי אישי יכולים להימשך חודשים ואף מעבר לכך, לכן היתרון הגדול שבעבודה קבוצתית הוא היכולת להשיג כאן ועכשיו מטרות עסקיות או אישיות ולהתחיל ביישומן תוך זמן קצר.
עלויות
וכמו תמיד, אי אפשר בלי לדבר על…כסף. בניגוד לעבודה פרטנית וליווי אישי מתמשך שעולה לא מעט, העבודה בקבוצה מאפשרת לקבל כלים ופתרונות בעלויות נמוכות יותר, בין אם זו סדנה חד פעמית או סדנה של מספר מפגשים, זה עדיין זול בהרבה מעבודה אישית.
ואם כבר יתרונות ורווחים, נתמקד לרגע גם בנקודת המבט של המטפל עצמו, מה הוא משיג מסדנה או עבודה קבוצתית? איך הוא משתלב בתוכה והאם בדרך עקיפה הוא הופך את השיווק – שהוא אחד האתגרים המורכבים שאף מטפל לא מרגיש בנוח לעשות – לקל וזמין יותר?
התשובה היא חד משמעית כן! נושא השיווק הוא אחד הגורמים הקשים ביותר לפיצוח, בעיקר בקרב גורמי טיפול כגון פסיכולוגים, מרפאים בעיסוק, יועצים זוגיים, מטפלים משפחתיים וכדומה, והם ניצבים בקונפליקט אתי – האם זה בסדר לשווק ואם כן, כיצד עושים זאת בצורה הטובה ביותר? גם המטפל צריך להתפרנס ולכן חייב לבצע עבודה שיווקית בכל רגע נתון, במטרה להעביר את מסריו ולחשוף את מוצריו ושירותיו לקהל היעד. עבודה בקבוצה עם מטרה משותפת (כגון סדנת מכירות, למידה משותפת של תוכנה או כלי ניהול, סדנת אימון, סדנת טיפול רגשי ועוד) יכולה לחשוף את העסק בפני קהל היעד ולהעביר את מסריו בצורה כנה ומתוך היכרות והערכה. אין ספק שזוהי דרך קלה ונעימה יותר לבעל העסק מאשר פרסום אגרסיבי וישנו סיכוי גדול יותר שמשתתפי הקבוצה יעבירו הלאה את הבשורה בדרך הנכונה ביותר.

לסיכום, עבודה באינטימיות קבוצתית מעניקה יתרונות חשובים ומאפשרת לפרט להתעדכן, לצבור ידע, ללמוד דברים חדשים ולהיפתח לכיוונים חדשים ויצירתיים כל זאת בזמן קצר וממוקד יותר. טיפ חשוב שכדאי לזכור לפני כן, כדי ליהנות מהיתרונות של עבודה בקבוצה וליצור שינוי, ישנו צורך ברור בשיתוף פעולה הדדי שיפרה את הקבוצה ויעודד אותה ולכן חשוב לשמור על פתיחות, כנות, אהדה והרצון לעזור ולהיעזר.
בהצלחה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה